reklama

Dobrovoľná slonovinová veža pre každého občana

Je veľmi veľa vecí, ktoré v živote musím. Chodiť k lekárovi, preberať doporučenú poštu, platiť dane, polievať kvety. Tieto nutnosti neriešim. Akceptovala som, že pokiaľ chcem žiť v existujúcej spoločnosti, spôsobom, ktorý ku mne neprivoláva nežiaducu pozornosť vymáhačských orgánov štátu, musím hrať podľa určitých pravidiel. Ak sa to nebije s mojím najhlbším presvedčením, ak o sebe udržím ilúziu ako o pomerne čestnom človeku, to, čo musím, robím bez frflania. Napriek tomu, verím, že mám právo a aj možnosť vytvoriť si vnútorný ostrov slobody. Na tomto kúsku virtuálnej zeme, či skôr vo vysokej veži zo slonoviny si určujem vlastné pravidlá. A verím, že túto možnosť má každý človek. Sú na tejto bláznivej planéte miesta, kde to ide ťažko. Ale tu, na Slovensku, kde chýba strašne veľa, chvalabohu aspoň tvorbu vnútorného sveta žiadne smernice neobmedzujú

Písmo: A- | A+
Diskusia  (32)

Ako vyzerá moje útočisko? V prvom rade, je v ňom veľa kníh, ktoré som si vybrala sama alebo ľudia, na ktorých úsudok dám. Nie je v ňom jediná kniha, ktorá przní ženskú psychiku, ani žiadna aha-odhaľovačka konšpirácií. Núti ma niekto kupovať knižný odpad? Nie. Tiež je v mojom svete veľa hudby. Dnes je to prevažne jazz, klasika, veľmi sporadicky niečo nové. Už necítim potrebu držať ucho na pulze populárnej hudby. Absolútne nulová je moja potreba sledovať hudobné súťaže, kde sa trápia rôzni ľudia, ktorých hodnotí partička milovníkov ponižovania slabších. Že existujú viem preto, že sú v miestnom Tescu na regáloch s novinami. Žiaľ, periférne videnie sa nedá odstaviť. V mojej veži – ostrove je červený počítač, na ktorom píšem to, čo sa mi práve písať chce. Sú tam aj kusy krásneho hodvábu a žiarivé farby a hra s nimi, keď si len tak amatérsky maľujem, pri tom počúvam povedzme Ninu Simone a popíjam jeden lekárom povolený pohár vína. A možno si aj tak troška tancujem. Že nesedím pri telke a nenadávam na správy, reklamy, slovenské seriály a tureckú sultánsku pliagu? Prečo by som mala? Vari musím? Mám taký strojček a má ho veľa ľudí, ktorý mi umožňuje nahrať a pozrieť výhradne to, čo ma zaujíma. A tak som si dnes naprogramovala Na sever-severovýchodnou dráhou, Alaina Delona s Monicou Vitti a čaká ma už nahratá Električka zvaná túžba. O čom sa potom rozprávam s ľuďmi, keď neviem, čo hýbe spoločnosťou? S cudzími o počasí, osvedčené anglické záchranné koleso, tiež som nacvičila škálu súhlasného či nesúhlasného hmkania, keď mi vykladajú o niečom, o čom nemám ani potuchy. Mojimi priateľmi, návštevníkmi môjho ostrova, hýbe to, čo mnou, takže tém máme toľko, že by na ich prebranie nestačilo 24 hodín 7 krát týždenne. Priateľov si predsa vyberáme. Aspoň by sme mali. Mali by sme ich vyberať srdcom, nie kalkulačkou v hlave, pliesť si niečiu lásku k nám s láskou k našej pracovnej pozícii prináša v čase straty funkcie a vplyvu dosť smutné precitnutie. Preto neberiem to žalostenie nad príšernou komercionalizáciou, nad hromadou banalít a vulgárnosti okolo nás. Ak to niekto chce zmeniť, nech začne od seba. Nech tvorí svoj ostrov alebo vežu, nech to učí svoje deti. Len od seba môžeme začať, milí priatelia, len od seba. A ešte niečo. Nekomentujme činy a životy rôznych hlupákov a exhibicionistov. Tým ich zničíme najúčinnejšie. Neexistuje predsa zlá reklama, len reklama. Ignorovanie im berie kyslík, pretože oni žijú len pre našu pozornosť a len z nášho záujmu a hoci aj hnevu. Preto ich mená nevyslovujme.Vieme s tým vybabrať, ak chceme.

Beáta Grünmannová

Beáta Grünmannová

Bloger 
  • Počet článkov:  120
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Beata Beregrad Grünmannová Babička Lívia sa vracia na miesto činu. Zoznam autorových rubrík:  FilmyHovory s Jozefom GObčasný týždenníkAmnestieBoxovacie vrecevylovené zo sociálnej sieteKnihyRetro knihyKulinárske nebo pekloZa dveramiMiniatúryKošické kultúrne okienkoSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu