Značkovaní ľudia

Autor: Beáta Grünmannová | 29.10.2013 o 17:46 | (upravené 22.5.2014 o 20:40) Karma článku: 14,63 | Prečítané:  2530x

Vo filme Kandidát, v súťaživom prostredí sveta reklamy, politiky a moci je prezentovanie značkových vecí hmatateľnou známkou finančného úspechu. Umiestňovanie symbolov luxusu do filmov iste nie je náhoda, ale ak by to niekto chcel vydávať za zobrazenie reality, nedalo by sa povedať, že to tak nie je. Devótny vzťah k značkovým predmetom je realita, nie fikcia. Je to podstavec, na ktorom stojí nejedno sebavedomie, kódovaná reč, ktorej jej cieľová skupina rozumie a ktorej tlieska. Je normálne niesť škatuľu s topánkami Prada tak, aby ju každý videl. Keby nápis ešte mohol svetielkovať a hrať, mnohých brandistov ( brand rovná sa značka ) by to potešilo. Na stretnutiach značkomilov prebieha neustále zautomatizované posudzovanie a skenovanie, niečo ako letisková kontrola známok blahobytu. Košeľa, hodinky, topánky, opasok, mobil, počítač...kabelka, lodičky, šperky, kabát, okuliare. Zaradenie do príslušného chlievika prebehne za minútu. Ak sa strážny pes pri vchode do drahého podniku rozhoduje, či pre vás ešte nájde voľný stôl, golfové palice pohodené na zadnom sedadle vášho jaguára pravdepodobne preklopia váhy vo váš prospech.

Je to brnenie, ochranné sfarbenie, niečo, čo automaticky zjednáva rešpekt na určitých miestach, u určitých ľudí. Zároveň je však v značkománii niečo tragikomické. Pozorovateľ stojaci mimo tohto pechoriaceho sa spolku, si občas kladie otázku, koľko miliónov je dosť miliónov, kedyže je ten čas, keď sa už kompetitívec súťaživý môže zastaviť a užívať zarobené. Ak sa jedná o ťažkého brandistu, odpoveď je – nikdy.

Známy zenový minimalista Leo Babauta dokáže cestovať z USA do Číny s malým plecniakom, brandistka pôjde z Košíc do Piešťan s tromi veľkými kuframi, podľa možnosti s pravým logom LV. Je rádový rozdiel v potrebách týchto dvoch ľudí, rádový rozdiel v tom, koľko potrebujú vlastniť, aby sa cítili zabezpečení a ľudsky dôstojní. Ten s plecniakom je pritom omnoho mobilnejší a slobodnejší, pretože nemusí strážiť svoje statky.

Prečo vlastne predstava takzvaných „ no name“ vecí, vecí bez mena, ktoré môžu byť skutočne kvalitné, ale nereklamujú ich v časopise Vogue, vyvoláva v niekom des? Nemalo by najdôležitejšou značkou byť vlastné meno? Nie je dôležitejší obsah hlavy, ako poník na tričku? Láska blízkych, o ktorú sa treba zaslúžiť a pevné priateľstvá, ktoré sa nedajú kúpiť tak, ako nacvičený úsmev predavačky, ktorý je tým širší, čím je vyššia jej provízia z predaja. Kúpená úcta je plne závislá na našej solventnosti. Zadarmo si môžeme ísť trhnúť nohou.

Ako nám natvrdo povedal biblický Kazateľ, nahí sme na svet prišli a nahí z neho odídeme. V rakve, či urne býva dosť tesno, všetky hračky zostanú tu. Keďže pravdepodobne nebudeme mať pyramídu ako faraón, autá, člny, saká aj kabelky zhrabnú iní. Preto je zmysel brandingu dosť otázny. Možno v ďalšej generácii, keď sa z nových peňazí stanú staršie, keď tradície v bohatej rodine nebudú len revolučné, vznikne istá presýtenosť predmetmi osobnej spotreby a nastúpi filantropia a záujem o umenie. Možno bude „in“ robiť charitu a zakladať zbierky obrazov pre verejnosť, podporovať mladé talenty. Možno sa zistí, že dávanie je spojené s príjemnými pocitmi okolo srdca a s dlhším uspokojením, než aké poskytuje kabelka Birkin. Možno. Ale dovtedy treba kúpiť niečo zo zimných kolekcií, aby sa človek v Aspene po lyžovačke nemusel hanbiť za outfit. Potom sa uvidí, aké budú trendy.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Kto bude na Vianoce dokladať tovar? Firmy nevedia nájsť brigádnikov

Vo väčších mestách ponúkajú brigádnikom aj štyri eurá za hodinu, ale nikto nemá záujem.

PLUS

Anton Zajac: Šancou pre Slovensko je nová, slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu.

TV

Ministrov žiadajú, aby si už neuťahovali z Johnsona

Podporovateľ brexitu s tým nemá problém, podľa Theresy Mayovej je to nedôstojné.


Už ste čítali?