reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Beáta Grünmannová

Beáta Grünmannová

Bloger 
  • Počet článkov:  120
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Beata Beregrad Grünmannová Babička Lívia sa vracia na miesto činu. Zoznam autorových rubrík:  FilmyHovory s Jozefom GObčasný týždenníkAmnestieBoxovacie vrecevylovené zo sociálnej sieteKnihyRetro knihyKulinárske nebo pekloZa dveramiMiniatúryKošické kultúrne okienkoSúkromnéNezaradené

reklama

Boxovacie vrece

Hitlerov bunker v Gaze?

Beáta Grünmannová

Politika Hitlerov bunker v Gaze?

Keď spoločne smútime nad detskými obeťami, nad nevinnými obeťami, spytujeme svedomie, čo je ešte nutná obrana, čo je už nad čiarou. Čokoľvek, akokoľvek, nemal by zomrieť jediný nevinný človek. Každý deň mi pre deti v Gaze krváca srdce. Každý deň mám strach o príbuzných v Izraeli.

  • 6. aug 2014
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 752x
  • 39
Nie, nemusíte jesť špekáčiky zo separátu, vy ich jesť chcete

Beáta Grünmannová

Nie, nemusíte jesť špekáčiky zo separátu, vy ich jesť chcete

Začínam mať toho Babiša nerada. Noviny bez obsahu, klobásy bez mäsa. A ku krokodílím slzám nad chudákmi kupujúcimi, čo musia nakupovať špekáčiky by som tiež mala poznámku. Zaujímavé, že ja nemusím tento odpad kupovať, ale to nie je dôležité. Dala som do diskusie na SME príspevok, ako babička Lívia, moje alter ego: „Nuž kupujúci nie je nesvojprávny a všetko je o ponuke a dopyte. Ak odpočítam skupinu veľmi starých kupujúcich s oslabenou mysľou, je každý zodpovedný za to, čo kúpi. Môže byť v zlej ekonomickej situácii, ale to nie je výhovorka. Nech postupne zmení svoje chute a zistí, že grilované cukety a baklažány sú omnoho väčšia delikatesa ako zmes ružového lajna natlačeného do umelého čreva. Ja nad chudákmi kupujúcimi plakať nebudem.“

  • 19. júl 2014
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 26 715x
  • 331
Najhlúpejšia otázka? Prečo práve ja

Beáta Grünmannová

Najhlúpejšia otázka? Prečo práve ja

Život je ako mizerná hra v kasíne. Krupiér Osud rozdáva a ty bezmocne zízaš na karty, ktoré ti ľahostajne hádže pod nos. Občas fajn, priam zázrak, väčšinou priemer a nezriedkavo úplná katastrofa. Potom búchaš hlavou do plátna na stole a vykrikuješ do pléna, ktorému je to srdečne jedno, pretože dostáva vlastné podivné hromádky. Pýtaš sa: „Prečo práve ja? Veď som bol dobrý, nikomu som neublížil? Čo to má byť? Existuje karma? Bol som v minulom živote Mengele? Prečo taký zlý sviniar XY prežíva celý život v pokoji a zdraví a na mňa zaondiateho ešte aj ten povestný budár spadne? Tak prečo?“

  • 26. máj 2014
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 8 962x
  • 33
Chcem cestovať naľahko

Beáta Grünmannová

Chcem cestovať naľahko

Krídla máme spútané vecami. Brzdia, dusia, je z nich úzko. Vyžadujú starostlivosť, opateru, zodpovedný prístup, zveľaďovanie , čas a priestor. To všetko si nárokujú, pretože sú naše. Vraj ich vlastníme, zaplatili sme, zdedili. Ak to nie je presne naopak. Vo svete a živote sa deje všeličo a tak hlavou občas prebleskne otázka, čo by som vzala so sebou, pokiaľ by som musela odchádzať narýchlo a naľahko? Keď mozgovňou dovíri panika a metrový zoznam, ukáže sa, že to, čo je nevyhnutné pre nový štart niekde inde, sa zmestí do jedného, maximálne dvoch kufrov. Doklady, diplomy, peniaze a nejaké cennosti, niekoľko fotografií, niečo na prezlečenie, pevné topánky, počítač a telefón. Lieky. Okuliare. A za chrbtom by zostala zbierka niečoho, čo stálo priveľa a zrazu sa zmenilo na bezcenný balast, ktorý niekto prehrabe, niekto si rozdelí. Nie po prvý raz.

  • 4. máj 2014
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 6 866x
  • 46
Moratórium na hnev

Beáta Grünmannová

Moratórium na hnev

Nie som na zmierovacej misii. Len pozorujem, počúvam a čítam to, čo ľudia nazývajú diskusiami. Zúrivosť, ktorú tak často vnímam, je najhmatateľnejšia na sociálnych sieťach. Výhodou je anonymita na veľkých serveroch a teda žiadna osobná zodpovednosť za výroky. Inde je výhodou to, že nikto nemá takú dlhú ruku, aby vrazil oponentovi, ktorý ho práve nazval synom matky z rodu našich štvornohých priateľov, sediac za počítačom na druhom konci mesta alebo republičky. Čo ešte pozorujem? Ľudia nedokážu počúvať a čítať bez toho, aby brali veci osobne, inak ako útok alebo naopak, ako vyjadrenie podpory. Nevedia, čo je to dialóg. Stoja na virtuálnej agore a vedú svoje monológy, zapchávajúc si pritom uši alebo stoja pekne na hromádke a spievajú rovnakú pieseň, väčšinou sprevádzaní charizmatickým dirigentom, ktorý udáva takt alebo ukazuje, ktorým smerom treba hádzať kamene.

  • 28. mar 2014
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 314x
  • 52
reklama
Právo písať o prečítanom

Beáta Grünmannová

Právo písať o prečítanom

Už je to raz tak. Rozmohol sa nepríjemný zvyk. Ľudia knihy nielen kupujú, ale ich aj komentujú. Tie prekliate sociálne siete sú na vine aj tohto zla. Pomaly každý, kto má aspoň jednu ruku a klávesnicu, si osobuje právo rečniť o literatúre. Dokonca nesúhlasiť. Ako vraví Nina, poetka v amoku, hlavná postava Inventúry nórskeho autora Erlenda Loeho, čitateľ môže chápať a nechápať veci tak, ako sa mu zachce. Prezradím, že autorom a profesionálnym kritikom nezostáva nič iné, len to akceptovať. Nastala doba veľkej slobody vyjadrovania, orgie diletantizmu. Paralelne s týmto javom však existuje úplná sloboda grafomanské pechorenie sa čitateľov ignorovať. Napriek tomu, to viem z vlastnej prekvapivej skúsenosti, niektorí spisovatelia berú tieto čitateľské denníčky dosť vážne. To hraničí so sebapoškodzovaním, páni Majstri.

  • 4. feb 2014
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 652x
  • 32
Na kuchynskom fronte nič nové

Beáta Grünmannová

Na kuchynskom fronte nič nové

V takzvanom suchom mlyne chodí kôň alebo somár stále dokola. Nemenne ten istý okruh, každý deň, bez zmeny rytmu alebo trasy. Až kým ho nevystrie. Podobne žena. Sedáva nad kúskom papiera a rozmýšľa, čo by uvarila. Má síce okolo tridsať kuchárskych kníh a k dispozícii internety, ale aj tak to skončí pri kuracom perkelte. Rana istoty. Stabilizátor manželstva. S polmetrovým zoznamom sa vydáva na nákup. Nech je zoznam akokoľvek podrobný, jednu alebo dve veci určite zabudne. Nákup vkladá do košíka, z košíka na pás pri pokladni, do nákupnej tašky, vlečie ho domov, potom ho z tej tašky vykladá. Prečo je všetko zabalené v separátnej plastovej vaničke? Varí. Ak má šťastie, dobrý zrak a pevnú ruku, zaobíde sa to bez zranení. Všade číhajú horúce tuky, para, ostré nože, interiérom sa šíri pach slzotvornej cibule. ( Moje momentálne skóre: hojaca sa popálenina na pravej ruke, zľahka porezaný pravý prostredník a zaujímavé, tiež ľavý prostredník. Pritom som vôbec oplzlo negestikulovala smerom k hrncom ).

  • 11. nov 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 242x
  • 60
Značkovaní ľudia

Beáta Grünmannová

Značkovaní ľudia

Vo filme Kandidát, v súťaživom prostredí sveta reklamy, politiky a moci je prezentovanie značkových vecí hmatateľnou známkou finančného úspechu. Umiestňovanie symbolov luxusu do filmov iste nie je náhoda, ale ak by to niekto chcel vydávať za zobrazenie reality, nedalo by sa povedať, že to tak nie je. Devótny vzťah k značkovým predmetom je realita, nie fikcia. Je to podstavec, na ktorom stojí nejedno sebavedomie, kódovaná reč, ktorej jej cieľová skupina rozumie a ktorej tlieska. Je normálne niesť škatuľu s topánkami Prada tak, aby ju každý videl. Keby nápis ešte mohol svetielkovať a hrať, mnohých brandistov ( brand rovná sa značka ) by to potešilo. Na stretnutiach značkomilov prebieha neustále zautomatizované posudzovanie a skenovanie, niečo ako letisková kontrola známok blahobytu. Košeľa, hodinky, topánky, opasok, mobil, počítač...kabelka, lodičky, šperky, kabát, okuliare. Zaradenie do príslušného chlievika prebehne za minútu. Ak sa strážny pes pri vchode do drahého podniku rozhoduje, či pre vás ešte nájde voľný stôl, golfové palice pohodené na zadnom sedadle vášho jaguára pravdepodobne preklopia váhy vo váš prospech.

  • 29. okt 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 630x
  • 20
Múdrejší ustúpi

Beáta Grünmannová

Múdrejší ustúpi

Prorokovala som to už pred týždňom. Tieto dni prinesú rozpad mnohých virtuálnych, možno aj reálnych priateľstiev. Spoza hlboko vykopaných zákopov na seba momentálne pokrikujú dva nezmieriteľné tábory. Tí, čo sú za slobodnú voľbu ženy, kontra tí, čo sú za právo plodu na život, ako tak pozerám, minimálne od počatia. Možno sa časom dočkáme boja za právo vaječníka na ovuláciu ( antikoncepcia mu ho berie ). Veď uvidíme.

  • 19. sep 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 17 485x
  • 441
Volám sa Beáta a som introvert

Beáta Grünmannová

Volám sa Beáta a som introvert

Pokúšam sa spomenúť si, kedy som si uvedomila po prvý raz, že som „nejaká iná“. Možno vtedy, keď ma otec za trest vyložil na skriňu a ja som zistila, že je to výborné miesto, kde mám pokoj od ostatných účastníkov oslavy mojich štvrtých narodenín? Alebo keď ma vyrvali zo súkromia mojej detskej izby a dali na pol roka do škôlky, aby som si zvykla na kolektív? Svoju privykačku som začala tým, že som si ľahla do hračkového nákladného autíčka a nevyliezla, kým nezavolali otca, aby ma zobral domov. Po zbytok predškolského veku som si kreatívne vymýšľala rôzne choroby. Moja úzkostlivá stará matka na to vždy skočila a ja som mohla zostať doma s omaľovánkou sťaby bolestným v ťažkej chorobe.

  • 21. júl 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 26 649x
  • 280
reklama
Košice patria nám

Beáta Grünmannová

Košice patria nám

Milí pamiatkári, ak by bolo po vašom, žili by sme zrejme dodnes v niečom uplácanom z hliny a slamy. Neviem, či by ste nám povolili elektrinu, je taká nejaká....nepôvodná. Ale irónia bokom. Myslím, že každá generácia má právo zanechať v centrách miest, v ktorých žije, svoju stopu. Nie, nemá sa ničiť, čo je krásne. Ale sú možnosti, len treba chcieť.

  • 4. júl 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 388x
  • 10
reklama
SkryťZatvoriť reklamu